Vijesti

Deklaracija o neprihvatanju ukidanja supervizije za Brčko distrikt Bosne i Hercegovine

Polazeći od člana V. Aneksa 2. Dejtonskog mirovnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, te činjenice da je 5.3.1999. godine  Tribunal donio Konačnu odluku koju je 18.8.1999. godine  dopunio Aneksom kojim je uspostavljen Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine na prostoru bivše općine Brčko pod isključivim suverenitetom Bosne i Hercegovine kao multietnička demokratska jedinica lokalne samouprave. Jedinstvena, multietnička demokratska vlada, skupština, pravosuđe i policijske snage imaju ona ovlaštenja širom predratne općine Brčko koja su prethodno imala dva entiteta i tri bivše općinske vlasti. Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine zvanično je proglašen 8.3.2000. godine,

Imajući u vidu da je pravni status Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine reguliran: a) Konačnom odlukom Arbitražnog tribunala 5.3.1999. godine  koju je dopunio Aneksom 18.8. 1999. godine ; b) Statutom Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine (prečišćeni tekst, broj 02-02-36/10, od 14.1.2010. godine ) i c)  Amandmanom I. na Ustav Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH'', broj 25/09), ali da su sva druga pitanja i nadležnosti regulirani odlukama entitetskih vlada ili parlamenata te da postoji realna opasnost od mogućeg jednostranog poništavanja tih odluka od vlada ili parlamenata koji su ih donijeli, te da bi takav razvoj događaja bio krajnje nepoželjan, a za posljedicu bi mogao imati pravni vakuum i probleme u rješavanju tih pitanja,

Naglašavajući da je Tribunal zadržao nadležnost sve dok supervizor, uz saglasnost Visokog predstavnika, ne obavijesti Tribunal da su entiteti u potpunosti ispunili svoje obaveze u omogućavanju uspostavljanja institucija Distrikta na način propisan Konačnom odlukom i da te institucije funkcioniraju efikasno i, po svemu sudeći, trajno,

Poštujući Ustav Bosne i Hercegovine a imajući u vidu Amandman I. na Ustav Bosne i Hercegovine kojim se, između ostalog, osigurava da Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine bude Ustavom Bosne i Hercegovine ovlaštena da zakonom dalje uređuje odnos između Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine i institucija Bosne i Hercegovine i entiteta u skladu sa odlukama Arbitražnog tribunala za spor u vezi sa međuentitetskom linijom razgraničenja u oblasti Brčkog,

Usmjereni ka integrisanju Bosne i Hercegovine u Evropsku uniju i NATO i ka izgradnji funkcionalnih i efikasnih državnih struktura,

Odlučni u poštivanju teritorijalnog integriteta, suvereniteta, političke nezavisnosti i međunarodnog subjektiviteta Bosne i Hercegovine,

Ubijeđeni da jedino demokratski organi vlasti države Bosne i Hercegovine na svim nivoima osiguravaju pravično ostvarivanje prava i interesa svih njenih građana i naroda,

Uvjereni da je primarni interes svih građana insistiranje na pravu zasnovanom na međunarodnim principima koji ukidaju diskriminaciju i odgovaraju potrebama evroatlantskih integracija,

Imajući u vidu ustavnu poziciju Federacije Bosne i Hercegovine kao jednog od dva ravnopravna entiteta suverene države Bosne i Hercegovine, odnosno jedne od strana prema članu V. Aneksa 2. Dejtonskog mirovnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini,

Opredijeljeni da poduzmemo sve obaveze i odgovornosti koje su prema Konačnoj odluci Arbitražnog tribunala i njenim dodacima, odnosno aneksima Statuta Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine, te Amandmana I. na Ustav Bosne i Hercegovine u nadležnosti Federacije Bosne i Hercegovine sa ciljem primjene principa ustavnosti i zakonitosti,

Suočeni sa dugogodišnjim teškoćama u uspostavljanju državnih institucija i provođenju Dejtonskog mirovnog sporazuma,

Svjesni svih socijalnih i ekonomskih izazova sa kojima su suočeni svi građani Bosne i Hercegovine,

Svjesni da je Odluka Vlade entiteta Republika Srpska o ukidanju entitetske linije u Brčko Distriktu donesena od nenadležne institucije i da može u svakom trenutku biti poništena,

Suočeni sa činjenicom da nikada nije stavljena van snage Odluka Narodne skupštine entiteta Republika Srpska kojom se ne prihvata Konačna odluka Arbitražnog tribunala o proglašenju Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine,

Podsjećajući da je ostalo niz neriješenih pitanja od životnog značaja za Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine koja bi trebala biti riješena prije ukidanja režima supervizije kao što su: predstavljanje Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine u institucijama Bosne i Hercegovine, finansiranje Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine, infrastruktura Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine (luka, telekomunikacije, putne komunikacije), te snabdijevanje električnom energijom itd.,

Odlučni u namjeri da osiguramo punu nacionalnu ravnopravnost, demokratske odnose i najviše standarde ljudskih prava i osnovnih sloboda na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine,

Posvećeni miru, pravdi, unapređenju privrednog razvoja i općeg prosperiteta za sve narode i građane Bosne i Hercegovine,

Na osnovu člana 146. stav 2. i člana 149. Poslovnika Predstavničkog doma Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine i na osnovu člana 138. stav 2. i člana 140. Poslovnika o radu Doma naroda Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine, Parlament Federacije Bosne i Hercegovine, na sjednici Predstavničkog doma održanoj 16.05.2012. godine, i na sjednici Doma naroda održanoj 16.05.2012. godine, donio je

D  E  K  L  A  R  A C  I  J  U

O NEPRIHVATANJU UKIDANJA SUPERVIZIJE ZA BRČKO DISTRIKT BOSNE I HERCEGOVINE

 

  1. Smatramo da nisu stečeni uvjeti za okončanje režima supervizije za Brčko Distrikt jer entitet Republika Srpska još nije u potpunosti ispunila sve obaveze koje proističu iz Konačne odluke Arbitražnog tribunala, niti je pokazala nesumnjivu spremnost da se pridržava svih svojih obaveza prema Distriktu Brčko, u skladu sa Konačnom odlukom Arbitražnog tribunala, Statutom Brčko Distrikta i Amandmanom I. na Ustav Bosne i Hercegovine.
  2. Tražimo da Visoki predstavnik Međunarodne zajednice i supervizor Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine zahtijevaju od Narodne skupštine entiteta Republike Srpske da  mora poništiti svoju odluku o neprihvatanju Konačne odluke Arbitražnog suda i donijeti odluku ili zaključak o prihvatanju Konačne odluke Arbitražnog tribunala o proglašenju Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.
  3. Budući da čl. 13. i 68. Konačne odluke Arbitražnog tribunala određuju da će Arbitražni tribunal nastaviti da postoji i da će sačuvati jurisdikciju i zadržati ovlaštenje da u slučaju ozbiljnog nepridržavanja odredbi jednog od entiteta, prema potrebi, modifikuje Konačnu odluku sve dok supervizor, uz saglasnost Visokog predstavnika, ne obavijesti Tribunal: (a) da se oba entiteta u potpunosti pridržavaju svojih obaveza da podrže uspostavljanje novih ustanova opisanih u Konačnoj odluci i (b) da te ustanove funkcioniraju efikasno i, po svemu sudeći, trajno - smatramo da eventualna odluka Upravnog odbora Vijeća za implementaciju mira o okončanju režima supervizije za Brčko Distrikt prije nego što supervizor uputi takvu obavijest Arbitražnom tribunalu ne bi bila u skladu sa Konačnom odlukom Arbitražnog tribunala.
  4. Smatramo da bi eventualna odluka Upravnog odbora Vijeća za implementaciju mira o okončanju režima supervizije za Brčko Distrikt prije nego što supervizor uputi obavijest Arbitražnom tribunalu na način kako je to propisano Konačnom odlukom mogla:

1) otvoriti prostor da entitet Republika Srpska dovede u pitanje kontinuiranu jurisdikciju i ovlaštenje Arbitražnog tribunala da rješava sporove u vezi sa obavezama koje proističu iz Konačne odluke i da u slučaju ozbiljnog nepridržavanja odredbi Konačne odluke, prema potrebi, modifikuje Konačnu odluku, te

2) proizvede pravni vakuum vezano uz buduću proceduru zatvaranja Arbitražnog tribunala.

  1. Smatramo da preostala neriješena pitanja od vitalnog značaja za Brčko Distrikt kao što su predstavljanje Brčko Distrikta u institucijama Bosne i Hercegovine, finansiranje i infrastruktura Brčko Distrikta, te snabdijevanje Brčko Distrikta električnom energijom moraju biti riješena prije nego što se pristupi razmatranju odluke o okončanju režima supervizije za Brčko Distrikt.
  2. Smatramo da supervizor ne može obavijestiti Arbitražni tribunal o okončanju režima supervizije sve dok se ne ispune svi ciljevi iz mandata supervizora.
  3. Smatramo da je neophodno da Parlamentarna  skupština Bosne i Hercegovine donese Zakon o Brčko Distriktu kojim bi se sveobuhvatno i trajno regulirala sva neriješena pitanja i sve oblasti ekonomskog, društvenog i političkog života u Brčko Distriktu koje su do sada regulirane odlukama i zaključcima entitetskih izvršnih i zakonodavnih vlasti.
  4. Zadužujemo Vladu Federacije Bosne i Hercegovine da Federacija Bosne i Hercegovine kao jedna od strana u Međunarodnom arbitražnom postupku u sporu u vezi sa međuentitetskom granicom u oblasti Brčko, Arbitražnom tribunalu formalno dostavi primjedbu da Federacija Bosne i Hercegovine smatra da eventualna odluka Upravnog odbora Vijeća za implementaciju mira o okončanju režima supervizije u Brčko Distriktu prije nego što se ispune uvjeti propisani čl. 13. i 68. Konačne odluke Tribunala ne bi bila u skladu sa Konačnom odlukom, te da od Arbitražnog tribunala zatraži da se formalno izjasni o ovom pitanju.

Historijat i mandat OHR-a Sjever/Brčko

Strane u mirovnim pregovorima u Dejtonu uspostavile su međuentitetsku liniju razgraničenja između Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske u Bosni i Hercegovini premda nisu uspjele da se dogovore o raspodjeli kontrole na području Brčkog između entiteta. Međutim, strane su se saglasile sa obavezujućom arbitražom u spornom dijelu međuentitetske linije razgraničenja na području Brčkog (član V. Aneksa 2. Dejtonskog mirovnog sporazuma) u skladu sa UNCITRAL pravilima. Od Tribunala se očekivalo da donese odluku do 14.12.1996. godine, godinu dana nakon što je Dejtonski mirovni sporazum stupio na snagu. U tadašnjoj političkoj atmosferi i okolnostima to se ispostavilo kao nemoguće. Tribunal je donio svoju Prvu odluku u Rimu 14.2.1997. godine. U očekivanju konačne odluke međuentitetska linija razgraničenja ostala je tamo gdje je bila na kraju rata i Brčko je stavljeno pod međunarodnu superviziju. Supervizor koji je istovremeno i zamjenik Visokog predstavnika, nadgleda provođenje Dejtonskog mirovnog sporazuma na području Brčkog i ima “ovlaštenje da donosi obavezujuće propise i naloge” koji imaju “veću pravnu snagu u odnosu na bilo koji zakon koji je u suprotnosti sa njima“. Supervizoru je dat poseban mandat čiji su glavni ciljevi:

·         da potpomogne postepen i metodičan povratak izbjeglica i raseljenih lica u predratne domove i pomogne u osiguravanju smještaja za stare i nove stanovnike;   

·         da ojača demokratsku vlast i multientičku upravu u gradu Brčko;

·         da osigura slobodu kretanja i uspostavu uobičajenih, demokratskih funkcija policije;

·         da sarađuje sa međunarodnim carinskim posmatračima u smjeru uspostavljanja efikasnih carinskih postupaka i kontrola; i

·         da stimulira obnovu privrede.

Taj mandat ponovo je potvrđen i ojačan naredne godine (15.3.1998.) kada je Tribunal donio Dopunsku odluku. Kancelarija supervizora uspostavljena je početkom decembra 1996. godine kao Regionalna kancelarija sjever Kancelarije Visokog predstavnika OHR (N) i  2002. godine preimenovana u Kancelariju za provođenje Konačne odluke za Brčko (BFAO) 5.3.1999. godine.  

Tribunal je donio Konačnu odluku  koju je  dopunio  Aneksom 18.8.1999. godine.  Konačnom odlukom osnovan je Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine na prostoru bivše općine Brčko pod isključivim suverenitetom Bosne i Hercegovine kao multietnička,  demokratska  jedinica lokalne samouprave. Jedinstvena, multietnička demokratska vlada, skupština, pravosuđe i policijske snage imaju ona ovlaštenja širom predratne općine Brčko koja su prethodno imala dva entiteta i tri bivše općinske vlasti. Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine je zvanično proglašen 8.3.2000. godine. Tribunal je 25.6.2007. godine  donio Dopunu Konačne odluke kojom je upozorio entitete da poštuju odredbe Konačne odluke u smislu da nemaju nikakva ovlaštenja nad Distriktom i da ovlaštenja koja ima Distrikt ne mogu prenijeti na državu.

Tribunal je zadržao nadležnost sve dok supervizor, uz saglasnost Visokog predstavnika, ne obavijesti Tribunal da su entiteti u potpunosti ispunili svoje obaveze  u omogućavanju uspostavljanja institucija Distrikta na način koji je propisan Konačnom odlukom i da te institucije funkcioniraju efikasno i, po svemu sudeći, trajno. Završetak ispunjavanja uvjeta iz Konačne odluke za Brčko jedan je od pet ciljeva i dva uvjeta koje je propisalo Vijeće za provođenje mira u februaru 2008. godine kao preduvjet za okončanje mandata Ureda Visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini.

PF BiH, broj: 01,02 -05 -650/12

16.05.2012. godine

Sarajevo

PREDSJEDAVAJUĆA  DOMA NARODA PARLAMENTA FEDERACIJE BIH

Karolina Pavlović, prof.  

PREDSJEDAVAJUĆI  PREDSTAVNIČKOG DOMA PARLAMENTA FEDERACIJE BIH

Dr. Denis Zvizdić